ourgreencar_logo tools team car app facebook linkedin footerillustration

Manual Nissan Leaf

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Nissan Leaf

Vid olycka

Råkar du ut för en allvarlig olycka i trafiken eller krockar med vilt ska du alltid ringa SOS ALARM på 112.

När du sedan får möjlighet, ring vår kundtjänst så hjälper vi dig, OurGreenCar kundservice: +46101660555 (Knappval 2, sedan 1)

Behöver bilen bärgas?

Ring alltid oss först och berätta vad som hänt. Ta bilder på bilen om skador uppstått och ladda upp under “Rapportera skada” tillsammans med beskrivning om vad som hänt och registreringsnummer. Ring sedan Nissan vägassistans: +46 850 10 30 00

Det är viktigt att du använder Nissan vägassistans till ditt fordon. Kontaktar du annan vägassistans står du själv för hela kostnaden.

Mindre allvarliga olyckor och skador på bil

Under “Mina bokningar” klickar du på “Rapportera skada”. Ta bilder på bilen om skador uppstått ladda upp, i textrutan beskriver du vad som hänt och fordonets registreringsnummer. 

Tryck här för att komma till Nissan Leafs instruktionsmanual

Specifikationer för Nissan Leaf

  • Räckvidd (så långt kan du köra med elbilen per laddning): Upp till 285 km (OBS! Bilens räckvidd varierar mycket beroende på utomhustemperatur och körstil)

  • Laddkontakter:
    För laddning vid bilens ursprungsplats och publika stationer används Typ 2-kontakten, det är den bilen laddas med när du startar din bokning.
    För laddning i vanligt vägguttag använder du Schuko-kontakten, den ligger i bilen.
    För laddning på publika snabbladdningsstationer används Chademo-kontakten som finns på laddstationerna. Du hittar mer information om laddning här.

  • Isofix-fästen: Ja

  • Växellåda: Automat

  • Dragkrok: Nej

Hur får jag loss laddkabeln?

För att frigöra laddsladden från bilen så trycker du in knappen som sitter till vänster om ratten, se symbol nedan. Dra ut sladden ur bilen först och sedan ur laddstolpen.

Lägg därefter in kabeln i bilens bagageutrymme.

Hur får jag loss p-bromsen?

Vid din vänstra fot finns en extra pedal märkt "PUSH ON, PUSH OFF". Tryck den nedåt för att frigöra bromsen.

 

 

Hur startar jag bilen?

Starta bilen genom att trycka ned fotbromsen och trycka på startknappen till höger om ratten.

Glöm inte att släppa parkeringsbromsen som sitter nere vid vänster fot. 

Välj körläge

Spaken har fyra körlägen. D-N-R-P. 

 

P - Parkera 

N - Friläge

R - Backa

D - Kör framåt

 

  • Trampa alltid ner bromsen samtidigt som du byter körläge.

  • Tryck in knappen ovanpå växelspaken för att sätta bilen i parkeringsläge.

 

 

Hur stänger jag av bilen? 

Tryck ned P:et ovanpå växelspaken, tryck ned parkeringsbromsen vid din vänstra fot och stäng av tändningen via av- och på knappen till höger om ratten, under skärmen i mitten, sedan är det bara att stiga ur. Glöm ej att ta med dig bilnyckeln från handskfacket vid temporära stopp!

Hur låser jag/låser upp bilen under bokning?

I handskfacket hittar du bilnyckeln. Den sitter i en tagghållare (OBS: Bilnyckeln måste sättas tillbaka på samma sätt vid avslutning av bokning) och fungerar precis som en traditionell bilnyckel och används för att låsa bilen vid temporära stopp under din bokning.

Hur laddar jag bilen?

Du kan ladda din bokade bil fritt från din hemstation under hela din bokning. Behöver du ladda bilen under resans gång kan du använda bilens navigeringssystem för att hitta till någon av de publika laddplatser som finns. För att göra det går du in på kartan i navigationssystemet och skriver in din destination, bilen kommer automatiskt visa upp laddstationerna som finns längs din väg på kartan. Du står själv för kostnaden för laddning utanför din hemstation.

Utöver bilens navigationssytem finns det många användbara appar och webbsidor som visar tillgängliga laddstationer, till exempel uppladdning.nu och Charge Finder (ingen av dessa sidor har någon association med OurGreenCar).

De kontakter som används för att ladda Nissan Leaf är CHAdeMO och Typ 2.


För att kunna lossa laddkabeln måste du först aktivera din bokning så att bilen låser upp. Innan laddaren kan tas ut behöver även uttaget låsas upp via en knapp som sitter till vänster om ratten och symboliserar en tankstation, se bild nedan. När bilen sedan ska laddas används samma knapp till vänster om ratten för att öppna laddluckan.

 

Nissan Assistans:
+46 850 10 30 00

Begär vägassistans

Kontakta Nissan Assistans för att begära omedelbar vägassistans. I begäran ska du inkludera all information som kan hjälpa deras team att hitta dig och på bästa sätt förstå vad du har för problem.

OurGreenCar kundservice:

Telefonnummer: +46101660555

Till oss kan du alltid ringa om du har frågor eller funderingar kring bokning/fordonet eller generella frågor under arbetstid. Jour dygnet runt för akuta ärenden.


# taggar:

elbil, bil, olycka, rapportera skada, manual, krock, bärgning, skador, räckvidd, laddkontakt, laddare, laddstolpe, laddning, isofix, bilbarnstol, barnstol, växellåda, dragkrok, lossa laddkabel, starta bil, körläge, stänga av bil, bokning, låsning, låsa, laddning, felmeddelanden, parkeringsbroms, nissan assistans, kundservice, nummer, bilnyckel, instruktioner, användning, olycka, transportering, bogsering, skadeanmälan, anmäla skada, skaderapportering, stenskott, repor, fordon, kilometer, tanka, tank, tankning, laddstolpe, laddstation, ladda hemma, ladda borta, ladda bil, ta ut laddkabel, koppla ur laddare, lås upp laddare, hitta laddstation, växel, växelspak, släp, köra, sätta igång bil, komma igång, låsa upp bil, låsa upp dörr, starta bil, varning, varningar, meddelande, instrumentpanel, support, supportnummer, hjälp

Kontakta oss

Har du några frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Kundtjänst

Telefon: +46 (0)10-16 60 555
E-post: support@ourgreencar.se
Kundservice: Frågor och svar

Följ oss

Miljövänliga mobilitetslösningar i en modern stad