ourgreencar_logo tools team car app facebook linkedin footerillustration

Hjälp

Frågor och svar på de vanligaste frågorna om våra fordonspooler.

Filtrera på ämne

medlemskap
cykel
elbil
betalning/fakturering
app
länsförsäkringar
parkering
kom igång
parakey
självriskreducering

Artiklar

Medlemskap och priser

Här hittar du information om våra olika medlemskap och våra priser.

Läs mer

Manual Christiania lådcykel

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Christiania lådcykel 

Läs mer

Manual Cargobike lådcykel

Instruktioner för Cargobike lådcyklar.

Läs mer

Manual Crescent Elora elcykel

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Crescent elcykel 

Läs mer

Felmeddelande: Nyckeln är inte i nyckelhållaren, reservationen kunde inte avslutas. Vänligen sätt nyckeltaggen i nyckelhållaren och försök igen.

Nyckeln har inte satts tillbaka i den hållare som den togs ut ur från handskfacket.
Sätt den svarta taggen på nyckelringen, i hållaren som du finner i handskfacket.

Läs mer

Manual Cykelvagn

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Cykelvagn

Läs mer

Jag har använt ett fordon, när kommer fakturan?

Vi fakturerar alltid i början på nästkommande månad.

Om du till exempel har gjort en bokning den 28:e juni får du fakturan till din registrerade mejladress i början på juli. Pengarna dras från ditt registrerade bankkort den 27:e varje månad.

Läs mer

Jag ser inga fordon i appen

Om du har en faktura som har förfallit så har ditt medlemskap tillfälligt inaktiverats. Kontakta oss på support@ourgreencar.se så hjälper vi dig vidare. 

Läs mer

Erbjuder ni delbetalning/ändring av förfallodatum?

Nej, vi erbjuder inte delbetalning eller ändring av förfallodatum.

Läs mer

Felmeddelande: Anslutningen till cykellåset misslyckades. Se till att du har både Bluetooth och platstjänster aktiverade och försök igen.

Bluetooth och platstjänster måste vara aktiverade för att du ska kunna ansluta till cykellåset. Det gör du under dina inställningar i din telefon och ser olika ut beroende på vilken telefon du har. Se också till att du inte har några övriga enheter kopplade via Bluetooth, exempelvis hörlurar, koppla isåfall bort dem och prova att ansluta cykellåset igen.

Läs mer

Manual Renault Zoe 41

Här hittar du instruktioner för Renault Zoe 41.

Läs mer

Felmeddelande: Försök att låsa upp cykeln misslyckades. Se till att låset inte blockeras av cykelns ekrar eller andra föremål.

Något är i vägen för låset, på bilderna ser du hur en korrekt låsning ser ut. 
Testa att snurra hjulet lite för att skapa nya ytor mellan ekrarna. Se dessutom till att kättingen sitter intryckt hela vägen in i låset.


Läs mer

Manual Renault Zoe 52

Här hittar du instruktioner för Renault Zoe 52

Läs mer

Manual Renault Megane E-Tech

Instruktioner för Renault Megane E-Tech.

Läs mer

Manual Nissan Leaf

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Nissan Leaf

Läs mer

Manual Tesla Model 3 och Y

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Tesla Model 3 och Y

Läs mer

Manual Volkswagen ID.3 och ID.4

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Volkswagen ID-modeller

Läs mer

Så laddar du din elbil

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig ladda din elbil

Läs mer

Finns det specifika bilar som jag får lov att ha mitt husdjur i?

En del dedikerade fordonspooler har valt att ha så kallade “hundbilar”, om sådan bil finns tillgänglig i din fordonspool kommer detta stå angivet brevid registreringsnumret i bokningsvyn.
I dessa bilar får du lov att ha med ditt husdjur. 

Observera att fordonet skall lämnas i ett fint och städat skick efter att du har haft ditt husdjur i bilen. Använd transportbur eller annat skydd för sätena.

Vid överdriven nedsmutsning kan avgift tas ut enligt användarvillkoren

 

Läs mer

Betalar jag för hela min reservation eller endast den tid jag nyttjar fordonet?

Du betalar för hela din reservation, även om du väljer att avsluta din bokning tidigare/starta din bokning senare så kommer du att debiteras för hela bokningsperioden.

Läs mer

Vem står för kostnaden av eventuella vägtullar/trängselskatt?

OurGreenCar står för eventuella vägtullskostnader och trängselskatter.

Läs mer

Får man övningsköra med era poolbilar?

Det går bra att övningsköra med OurGreenCars bilar.

Observera att det är handledaren som behöver vara medlem i fordonspoolen samt att handledaren bär hela ansvaret för fordonet under körningen. 

 

Läs mer

Kom igång/Snabbguide

Vi har satt ihop en guide så att du enkelt kan komma igång och använda vår app!

Läs mer

Manual Batavus elcykel

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Batavus elcykel

Läs mer

Hur ansöker jag om en parkeringsplats?

Du ansöker om parkeringsplats via er egna portalsida. 

Du kommer till er portalsida genom att skriva in följande i sökfältet: [bostadsnamn].ourgreencar.se där ”[bostadsnamn]” är just er specifika adress (exempelvis BRF-namn). Denna hittar du i exempelvis bopärmen.
Kontakta din förening eller hyresvärd för korrekt portalsida.

 

Läs mer

Boka fordon, starta bokning och avsluta bokning

Vi har satt ihop en instruktionsmanual för hur du bokar ditt fordon och startar din åktur och avslutar den.

 

Läs mer

Snabbguide av app 'Min profil'

Här har vi samlat information om vad kategorierna under din profil betyder och vilken funktion de har.

Läs mer

Kom igång!

Se i filmerna nedan hur lätt det är att bli medlem och få tillgång till våra bilpoolsbilar.

Läs mer

Kom igång med Parakey!

Såhär använder du appen 'ParaKey' för att få åtkomst till utrymmen för våra fordon.

Läs mer

Så fungerar våra laddstolpar

Här hittar du instruktioner gällande aktivering av laddning på fordonens hemstationer

Läs mer

Snabbguide av app 'Min profil' för parkeringskund

Här har vi samlat information om vad kategorierna under din profil betyder och vilken funktion de har. Läs mer om hur du byter registreringsnummer för din parkering här!

Läs mer

Hur använder jag min tillgängliga pott?

Om du har en tillgänglig pott hos oss så syns denna under 'min profil' i appen. 
Din pott kommer automatiskt att dras av på din nästkommande faktura, du behöver alltså inte göra något för att aktivera din pott. 
Potten uppdateras i appen efter varje månatlig fakturering.   
(Observera att potten inte appliceras på självriskreducering eller parkering).


Läs mer

Vad betyder 'Min pott' i appen?

Om du har en innestående rabatt hos oss så syns denna under 'Min pott'. 
Du kan få sådan rabatt genom exempelvis ett välkomsterbjudande via din fastighet eller din arbetsgivare. 
Denna rabatt kommer sedan automatiskt att dras av på din nästkommande faktura i samband med att du nyttjar fordonen. 
(Observera att potten inte appliceras på självriskreducering eller parkering)

För att se din tillgängliga pott besöker du din profil genom att klicka på ikonen med tre streck längst ner till höger i din app. 
Klicka sedan på 'profil', där kan du se din tillgänglia pott, när denna utgår samt när den senast uppdaterades. 


Läs mer

Manual Ecoride Ambassador

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Ecoride elcykel

Läs mer

Manual Ecoride Ambassador LF

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Ecoride elcykel från Länsförsäkringar

Läs mer

Manual Volkswagen ID.3

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Volkswagen ID-modeller

Läs mer

Manual Toyota RAV4

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Toyotas bilmodeller

Läs mer

Självriskreducering

Information om självriskreducering:

Läs mer

Parkering - betalning

När du hyr parkeringsplats via oss så skickar vi ut din faktura till din e-post, nedan följer svar på de mest ställda fakturafrågorna om parkering

Läs mer

Parkering - uppsägning av parkeringsplats

Om du vill säga upp din befintliga parkering, skicka in ett mail till oss på support@ourgreencar.se där du inkluderar fullständigt namn, adress, parkeringsplats, projekt, samt vilket datum du önskar uppsägning.

Uppsägningstiden varierar beroende på ditt parkeringsavtal.
Kontakta oss på mail för mer information i frågan samt för att säga upp din parkeringsplats. 

 

Läs mer

Faktura och betalning

När du hyr fordon via oss så skickar vi ut en faktura till din e-post, nedan följer svar på de mest ställda fakturafrågorna om betalning och fakturering

Läs mer

Kundtjänst

Telefon: +46 (0)10-16 60 555
E-post: support@ourgreencar.se
Kundservice: Frågor och svar

Följ oss

Miljövänliga mobilitetslösningar i en modern stad