ourgreencar_logo tools team car app facebook linkedin footerillustration

Manual Renault Megane E-Tech

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Renault Megane E-Tech

Vid olycka

Råkar du ut för en allvarlig olycka i trafiken eller krockar med vilt ska du alltid ringa SOS ALARM på 112.

När du sedan får möjlighet, ring vår kundtjänst så hjälper vi dig, OurGreenCar Kundservice: +46101660555 (Knappval 2, sedan 1)

Behöver bilen bärgas?

Ring alltid oss först och berätta vad som hänt. Ta bilder på bilen om skador uppstått och ladda upp under “Rapportera skada” tillsammans med beskrivning om vad som hänt och registreringsnummer. Ring sedan Renault vägassistans: 020-25 05 00.

Det är viktigt att du använder Renault vägassistans till ditt fordon. Kontaktar du annan vägassistans står du själv för hela kostnaden.

Tryck här för att komma till Renaults instruktionsmanual

Specifikationer

  • Räckvidd (så långt kan du köra med elbilen per laddning): Upp till 300 km (OBS! Bilens räckvidd varierar mycket beroende på utomhustemperatur och körstil)

  • Laddkontakter:
    För laddning vid bilens ursprungsplats och publika stationer används Type 2-kontakten, det är den bilen laddas med när du startar din bokning.
    För laddning i vanligt vägguttag använder du Schuko-kontakten, den ligger i bilen.
    För laddning på publika snabbladdningsstationer används CCS-kontakt som finns på laddstationerna.

  • Isofix-fästen: Ja

  • Växellåda: Automat

  • Dragkrok: Nej

Hur får jag loss laddkabeln?

För att kunna lossa laddkabeln måste du först aktivera din bokning så att bilen låses upp. Tryck därefter på låsikonsknappen som sitter i laddluckan och plocka sedan ut laddkabeln. Lägg därefter in kabeln i bilens bagageutrymme.

 

Hur startar jag bilen?

Starta bilen genom att trycka ned fotbromsen och trycka på startknappen till höger om ratten. 

Glöm inte att släppa parkeringsbromsen som sitter till vänster.

Välj körläge

Spaken har fyra körlägen. D-N-R-P. 

 

N - Friläge

R - Backa

D - Kör framåt

P - Parkera

 

  • Trampa alltid ner bromsen samtidigt som du byter körläge.

  • Tryck in knappen längst ut på spaken för att sätta bilen i parkeringsläge. Se bild nedan.




För spaken lätt i endera riktning för att sätta bilen i neutralläge.

Hur fungerar framdörrarna på bilen? 

Framdörrarna är utrustade med handtag som fälls ut och in automatiskt i enlighet med bilens status:

- När du låser upp bilen fälls handtagen ut så att du kan öppna bilen.

- När du låser bilen fälls handtagen in.

- När bilen körs i över 5 km/h fälls handtagen in.

- När bilen backas fälls handtagen in.

Handtagen fälls in automatiskt efter cirka tre minuter om ingen åtgärd utförs på dörrarna.

Handtaget kan fällas ut manuellt. För att göra det flyttar du låskåpan 2 och tar tag i änden A av handtaget 1 med fingrarna.

Hur stänger jag av bilen? 

Se till att bilen är i Friläge(N), tryck sedan in parkeringsknappen på spaken, se till att P-varningslamapn lyser på instrumentpanelen och aktivera sedan parkeringsbromsen till vänster om ratten (se bild), stäng av tändningen via av- och på knappen till höger om ratten, sedan är det bara att stiga ur. Glöm ej bilnyckeln i handskfacket vid temporära stopp!

 

 

Hur låser jag och låser upp bilen?

I handskfacket hittar du bilnyckeln. Den sitter i en tagghållare (OBS: Bilnyckeln måste sättas tillbaka på samma sätt vid avslutning av bokning).  Bilnyckeln fungerar precis som en traditionell bilnyckel och används för att låsa bilen vid temporära stopp under din bokning.

Laddning

Du kan ladda din bokade bil fritt från din hemstation under hela din bokning. Behöver du ladda bilen under resans gång kan du använda bilens navigeringssystem för att hitta till någon av de publika laddplatser som finns. För att göra det går du in på kartan i navigationssystemet och skriver in din destination, bilen kommer automatiskt visa upp laddstationerna som finns längs din väg på kartan. Du står själv för kostnaden för laddning utanför din hemstation.

Utöver bilens navigationssytem finns det många användbara appar och webbsidor som visar tillgängliga laddstationer, till exempel uppladdning.nu och Charge Finder (ingen av dessa sidor har någon association med OurGreenCar).

De kontakter som används för att ladda Renault Megane E-tech är CCS, Type 2 och Schuko. 


För att kunna lossa kabeln måste du först aktivera din bokning så att bilen låses upp. Innan laddaren kan tas ut behöver även uttaget låsas upp via en knapp som sitter till vänster om laddsladden i laddluckan och symboliserar en låsikon, bilden nedan visar hur knappen ser ut. När bilen sedan ska laddas, tryck lätt inåt på laddluckan och släpp därefter, den ska då öppnas. Använd sedan samma knapp till vänster i laddluckan för att låsa upp ladd-ingången och för in sladden.

 

Hur får jag loss laddkabeln?

För att lossa laddkablen behöver bilen vara upplåst. I laddluckan sitter en knapp som symboliserar en låsikon, tryck på denna och plocka sedan ut laddkabeln. Lägg därefter in kabeln i bilens bagageutrymme.

Felmeddelanden

Carry out overhaul: Detta är en uppmaning om att bilen behöver service. Det är ingen fara att köra med bilen då detta endast är en uppmaning om att detta bör göras inom snar framtid.

Check tyre pressure sensor: Detta innebär att bilen inte kommunicerar med däckens tryck och är något som kan uppkomma efter ett däckbyte utförts. Det är ingen fara att köra vidare med bilen om detta dyker upp. 

Adjust tyre pressure: Du har antingen väldigt lite luft i ett eller flera däck eller en punktering. Bedöm situationen efter hur det känns, om du kan ta dig till nästa station till en luftpump. Annars, stanna på ett säkert ställe och ring in till oss.

Renault Assistans:
020-25 05 00
Begär vägassistans

Kontakta Renault assistans för att begära omedelbar vägassistans. I begäran ska du inkludera all information som kan hjälpa deras team att hitta dig och på bästa sätt förstå vad du har för problem.

OurGreenCar kundservice:

OurGreenCar Kundservice: +46101660555

Till oss kan du alltid ringa om du har frågor eller funderingar kring bokning/fordonet eller generella frågor under arbetstid. Jour dygnet runt för akuta ärenden.

# taggar:
elbil, bil, olycka, rapportera skada, manual, krock, bärgning, skador, räckvidd, laddkontakt, laddare, laddstolpe, laddning, isofix, bilbarnstol, barnstol, växellåda, dragkrok, lossa laddkabel, starta bil, körläge, stänga av bil, bokning, låsning, låsa, laddning, felmeddelanden, carry out overhaul, check tyre pressure sensor, adjust tyre pressure, renault assistans, ourgreencar kundservice, nummer, bilnyckel, instruktioner, användning, olycka, transportering, bogsering, skadeanmälan, anmäla skada, skaderapportering, stenskott, repor, fordon, kilometer, tanka, tank, tankning, laddstolpe, laddstation, ladda hemma, ladda borta, ladda bil, ta ut laddkabel, koppla ur laddare, lås upp laddare, hitta laddstation, växel, växelspak, släp, köra, sätta igång bil, komma igång, låsa upp bil, låsa upp dörr, starta bil, varning, varningar, däcktryck, däck, punktering, meddelande, instrumentpanel, support, supportnummer, hjälp, dörr, handtag, framdörr, bildörr


Kontakta oss

Har du några frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Kundtjänst

Telefon: +46 (0)10-16 60 555
E-post: support@ourgreencar.se
Kundservice: Frågor och svar

Följ oss

Miljövänliga mobilitetslösningar i en modern stad