ourgreencar_logo tools team car app facebook linkedin footerillustration

Manual Renault Zoe 52

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Renault Zoe 52

Vid olycka

Råkar du ut för en allvarlig olycka i trafiken eller krockar med vilt ska du alltid ringa SOS ALARM på 112.

När du sedan får möjlighet, ring vår kundtjänst så hjälper vi dig, OurGreenCar Kundservice: +46101660555 (Knappval 2, sedan 1)

Behöver bilen bärgas?

Ring alltid oss först och berätta vad som hänt. Ta bilder på bilen om skador uppstått och ladda upp under “Rapportera skada” tillsammans med beskrivning om vad som hänt och registreringsnummer. Ring sedan Renault vägassistans för bärgning : 020-25 05 00

 

Det är viktigt att du använder Renault vägassistans till ditt fordon. Kontaktar du annan vägassistans står du själv för hela kostnaden.

Mindre allvarliga olyckor och skador på bil

Under “Mina bokningar” klickar du på “Rapportera skada”. Ta bilder på bilen om skador uppstått ladda upp, i textrutan beskriver du vad som hänt och fordonets registreringsnummer. 

Tryck här för att komma till Renaults instruktionsmanual

Specifikationer

  • Räckvidd (så långt kan du köra med elbilen per laddning): Upp till 350 km (OBS! Bilens räckvidd varierar mycket beroende på utomhustemperatur samt körstil)

  • Laddkontakter:
    För laddning vid bilens ursprungsplats och publika stationer använder du Typ 2-kontakten, det är den bilen laddas med när du startar din bokning.
    För laddning i vanligt vägguttag använder du Schuko-kontakten som ligger i bilen.
    För snabbladdning på publika stationer används CCS-kontakten, den finns på laddstationerna
    Du hittar mer information om laddning och de olika kontakterna här.

  • Isofix-fästen: Ja

  • Växellåda: Automat

  • Dragkrok: Nej

Hur får jag loss laddkabeln?

För att kunna lossa laddkabeln måste du först aktivera din bokning så att bilen låses upp. Innan laddaren kan tas ut behöver även uttaget låsas upp via en knapp som sitter till vänster om ratten och symboliserar en sladdikon. När bilen sedan ska laddas används samma knapp till vänster om ratten för att öppna laddluckan.

Hur startar jag bilen?

Starta bilen genom att trycka ned fotbromsen och trycka på startknappen till höger om ratten. 

Glöm inte att släppa parkeringsbromsen som sitter vid mittkonsolen genom att trycka ned den.

 

Välj körläge

Spaken har tre körlägen. D-N-R.

 

R - Backa

N - Friläge

D - Kör framåt

 

Zoe 52 har inget parkeringsläge utan en parkeringsbroms bredvid. Det går också bra att bara stänga av bilen direkt utan att använda parkeringsbromsen.

  •  Trampa alltid ner bromsen samtidigt som du byter körläge.

 

Hur stänger jag av bilen? 

Se till att bilen är i Friläge(N), lyft sedan parkeringsbroms-knappen som sitter i mittkonsolen, framför dryckeshållaren så denna lyser rött, stäng av tändningen via av- och på knappen till höger om ratten, sedan är det bara att stiga ur. Glöm ej bilnyckeln i handskfacket vid temporära stopp!

Hur låser jag och låser upp bilen?

I handskfacket finner du bilnyckeln. Denna sitter i en tagg-hållare (OBS: Bilnyckeln måste sättas tillbaka på samma sätt vid avslutning av bokning).  Bilnyckeln fungerar precis som en traditionell bilnyckel och används för att låsa bilen vid temporära stopp under din bokning.

Laddning

Du kan ladda din bokade bil fritt från din hemstation under hela din bokning. Behöver du ladda bilen under resans gång kan du använda bilens navigeringssystem för att hitta till någon av de publika laddplatser som finns. För att göra det går du in på kartan i navigationssystemet och skriver in din destination, bilen kommer automatiskt visa upp laddstationerna som finns längs din väg på kartan. Du står själv för kostnaden för laddning utanför din hemstation. 

Utöver bilens navigationssytem finns det många användbara appar och webbsidor som visar tillgängliga laddstationer, till exempel uppladdning.nu och Charge Finder (ingen av dessa sidor har någon association med OurGreenCar).

De kontakter som används för att ladda Renault Zoe 52 är CCS EU & Type 2.

Observera att inte alla våra 52-modeller har CCS-laddning.

Tryck på knappen som sitter till vänster om ratten och symboliserar en sladdikon. När bilen sedan ska laddas används samma knapp till vänster om ratten för att öppna laddluckan.

 

Felmeddelanden

Carry out overhaul: Detta är en uppmaning om att bilen behöver service. Det är ingen fara att köra med bilen då detta endast är en uppmaning om att detta bör göras inom snar framtid.

Check tyre pressure sensor: Detta innebär att bilen ej kommunicerar med däckens tryck. Detta är något som kan uppkomma efter ett däckbyte utförts. Det är ingen fara att köra vidare med bilen om detta dyker upp. 

Adjust tyre pressure: Du har antingen väldigt lite luft i ett eller flera däck eller en punktering. Bedöm situationen efter hur det känns, om du kan ta dig till nästa station till en luftpump. Annars, stanna på ett säkert ställe och ring in till oss på OurGreenCar.

Renault Assistans

Renault Assistans: 020-25 05 00

OurGreenCar kundservice

Vårt nummer: +46101660555

Till oss kan du alltid ringa om du har frågor eller funderingar kring din bokning, fordonet eller generella frågor under arbetstid. Vår jour har öppet dygnet runt för akuta ärenden.

 

 

# taggar:
elbil, bil, olycka, rapportera skada, manual, krock, bärgning, skador, räckvidd, laddkontakt, laddare, laddstolpe, laddning, isofix, bilbarnstol, barnstol, växellåda, dragkrok, lossa laddkabel, starta bil, körläge, stänga av bil, bokning, låsning, låsa, laddning, felmeddelanden, carry out overhaul, check tyre pressure sensor, adjust tyre pressure, renault assistans, ourgreencar kundservice, nummer, bilnyckel, instruktioner, användning, olycka, transportering, bogsering, skadeanmälan, anmäla skada, skaderapportering, stenskott, repor, fordon, kilometer, tanka, tank, tankning, laddstolpe, laddstation, ladda hemma, ladda borta, ladda bil, ta ut laddkabel, koppla ur laddare, lås upp laddare, hitta laddstation, växel, växelspak, släp, köra, sätta igång bil, komma igång, låsa upp bil, låsa upp dörr, starta bil, varning, varningar, däcktryck, däck, punktering, meddelande, instrumentpanel, support, supportnummer, hjälp

Kontakta oss

Har du några frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Kundtjänst

Telefon: +46 (0)10-16 60 555
E-post: support@ourgreencar.se
Kundservice: Frågor och svar

Följ oss

Miljövänliga mobilitetslösningar i en modern stad