ourgreencar_logo tools team car app facebook linkedin footerillustration

Manual Tesla Model 3 och Y

Här hittar du instruktioner och hjälp för dig som vill använda Tesla Model 3 och Y

Vid olycka

Råkar du ut för en allvarlig olycka i trafiken eller krockar med vilt ska du alltid ringa SOS ALARM på 112.

När du sedan får möjlighet, ring vår kundtjänst så hjälper vi dig, OurGreenCar Kundservice: +46101660555 (Knappval 2, sedan 1)

Behöver bilen bärgas?

Ring alltid oss först och berätta vad som hänt. Ta bilder på bilen om skador uppstått och ladda upp under “Rapportera skada” tillsammans med beskrivning om vad som hänt och registreringsnummer. Ring sedan Tesla vägassistans: +46775 88 80 36

Det är viktigt att du använder Tesla vägassistans till ditt fordon. Kontaktar du annan vägassistans står du själv för hela kostnaden.

Tryck här för att komma till Teslas instruktionsmanual

Specifikationer

  • Räckvidd (så långt kan du köra med elbilen per laddning) : Standard Range Plus - upp till 350 km (OBS! Bilens räckvidd varierar mycket beroende på utomhustemperatur och körstil)

  • Laddkontakter:
    För laddning vid bilens ursprungsplats och publika stationer används Type 2-kontakten, det är den bilen laddas med när du startar din bokning.
    För laddning i vanligt vägguttag använder du Schuko-kontakten, den ligger i bilen.
    För laddning på publika snabbladdningsstationer används CCS-kontakten, den finns på laddstationerna. Du kan också ladda på Teslas egna snabbladdningsstationer, Tesla Supercharger.

  • Isofix-fästen: Ja

  • Växellåda: Automat

  • Dragkrok: Nej

Hur får jag loss laddkabeln?

Tryck på blixten på pekskärmen i bilen.

  • Navigera till Reglage > Laddning > Öppna laddluckan på pekskärmen.

OBS: Laddluckan stänger sig själv. Rör inte luckan efter du dragit ur laddkabeln.

Lägg därefter in kabeln i bilens bagageutrymme.



Hur startar jag bilen?

Trampa ned bromspedalen och välj sedan körlägen med hjälp av rattens högra spak.

Om bilen kräver Tesla-kort för start: Använd appen för att låsa bilen och sedan låsa upp igen. 

Välj körläge

Högra spaken har fyra lägen, P-N-R-D. Trampa alltid ner bromsen samtidigt som du byter körläge.

P - Parkera

N - Friläge

R - Backa

D - Kör framåt

  • Trampa alltid ner bromsen samtidigt som du byter körläge.

  • Tryck in knappen längst ut på spaken för att sätta bilen i parkeringsläge. 

  • För spaken lätt i endera riktning för att sätta Teslan i neutralläge.

Se även instruktionsvideo:

https://bit.ly/38QZnGw 

Hur stänger jag av bilen? 

Se till att Teslan är i Parkeringsläge, sedan är det bara att stiga ur.

Hur låser jag och låser upp bilen?

Kontrollera att alla bilens dörrar är stängda.

Öppna OurGreenCar-appen och tryck på ”Lås-ikonen” OBS: Avsluta inte din bokning

Tryck på ”Lås upp”-knappen för att låsa upp bilen.

Hur startar jag vindrutetorkarna?

Du använder spaken till vänster om ratten.

 

För ett svep med vindrutetorkarna: tryck en gång på knappen som bilden ovan visar.

När du tryckt på knappen dyker en liten meny upp på bilens skärm. Där kan du sedan ställa in snabbheten på torkarbladen

 

 

  1. Intervall , långsam

  2. Intervall, snabb

  3. Kontinuerlig, långsam

  4. Kontinuerlig, snabb

  5. AUTO (Känner av vatten på rutan och justerar snabbheten utefter mängd)

Spolarvätska

Tryck och håll ner knappen nedan för att sätta igång spolarmunstyckena.

 

Laddning och supercharging

Du kan ladda din bokade bil fritt från din hemstation under hela din bokning. Behöver du ladda bilen under resans gång kan du använda bilens navigeringssystem för att hitta till någon av de publika laddplatser som finns. För att göra det går du in på kartan i navigationssystemet på bilens skärm och skriver in din destination, bilen kommer automatiskt visa upp laddstationerna som finns längs din väg på kartan. Du står själv för kostnaden för laddning utanför din hemstation.

Utöver bilens navigationssystem finns det många användbara appar och webbsidor som visar tillgängliga laddstationer, tex uppladdning.nu och Charge Finder (ingen av dessa sidor har någon association med OurGreenCar).

De kontakter som används för att ladda Tesla Model 3 är CCS, Type 2 och Schuko.

Tesla har även snabbladdningsstationer, Tesla Superchargers. Du kan ladda på alla dessa stationer mot en kostnad. Besök Teslas sida för snabbladdning, för mer information, eller knappa in önskad adress i bilens GPS-system, behövs laddning visar GPS-systemt dig till nämrsta Supercharger.

Hur får jag loss laddkabeln?

För att kunna lossa laddkabeln måste du först aktivera din bokning så att bilen låser upp. Innan laddaren kan tas ut behöver även ladduttaget låsas upp genom laddningssymbolen som ser ut som en blixt på touchskärmen i bilen. När bilen sedan ska laddas används samma knappar på touchskärmen för att öppna laddluckan.

 

Tesla Assistans:

Tesla Assistans: +46775 88 80 36

Kontakta Tesla för att begära omedelbar vägassistans. I begäran ska du inkludera all information som kan hjälpa deras team att hitta dig och på bästa sätt förstå vad du har för problem.

Tjänster som omfattas i Teslas vägassistans:

Haverier

Ett haveri som omfattas av garanti som gör bilen okörbar.

Täckning: transportservice på upp till 800 km till närmaste Service Center tillhandahålls.

Punktering

Skador på hjul eller däck som orsakar punktering eller osäkra körförhållanden.

Täckning: vid punktering, transporttjänster tillhandahålls för upp till 80 km.

Utelåsning

Omständigheter där bilen inte kan låsas upp normalt på grund av fel på bilen, bilnyckeln eller appen.

Täckning: Vägassistans-personal inom en radie av 80 km från bilens position kan att skapa en liten öppning mellan dörren och bilramen för att manuellt öppna din dörr.

Slut på räckvidd

När batteriet är slut och du inte kan ta dig till en laddningsstation eller om bilen inte har varit inkopplad under en längre tid.

Täckning: Vi kan hjälpa dig, men detta är inte en tjänst som täcks ekonomiskt. Gå till Teslas sida för vägassistans för att läsa mer eller ordna med en transport.

Ytterligare omfattning

När det kommer till tjänster som inte listas har vi ändå utrustning och är redo att hjälpa dig. Läs Teslas Vägassistans-policy för mer information om våra tjänster och vad du kan behöva betala för.

OurGreenCar kundservice:

Telefonnummer: +46101660555

Till oss kan du ringa om du har frågor eller funderingar kring din bokning, fordonet eller generella frågor under arbetstid. Jour dygnet runt för akuta ärenden.

 

# taggar:
elbil, bil, olycka, rapportera skada, manual, krock, bärgning, skador, räckvidd, laddkontakt, laddare, laddstolpe, laddning, isofix, bilbarnstol, barnstol, växellåda, dragkrok, lossa laddkabel, starta bil, körläge, stänga av bil, bokning, låsning, låsa, laddning, kundservice, nummer, bilnyckel, instruktioner, användning, olycka, transportering, bogsering, skadeanmälan, anmäla skada, skaderapportering, stenskott, repor, fordon, kilometer, tanka, tank, tankning, laddstolpe, laddstation, ladda hemma, ladda borta, ladda bil, ta ut laddkabel, koppla ur laddare, lås upp laddare, hitta laddstation, växel, växelspak, släp, köra, sätta igång bil, komma igång, låsa upp bil, låsa upp dörr, stänga av, starta, varning, varningar, punktering, meddelande, instrumentpanel, support, supportnummer, hjälp, laddlucka, vindrutetorkare, utelåsning, haveri, supercharging, spolarvätska

Kontakta oss

Har du några frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Kundtjänst

Telefon: +46 (0)10-16 60 555
E-post: support@ourgreencar.se
Kundservice: Frågor och svar

Följ oss

Miljövänliga mobilitetslösningar i en modern stad